
Elisabeta Pop
2 octombrie 2024
Adriana Popescu
22 octombrie 2024Anaid
Tavitian
Bio
Anaid Tavitian, teatrolog (n. 12.06.1955, Constanța). Studii: 1974-1978 – Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”, București, Diplomă de Licență, Specializarea Arta și Metodologia Spectacolului. Activitatea profesională: 1978-1999, secretar literar al Teatrului Dramatic Constanța și Teatrului de Păpuși Constanța; 1988-1989, șef secție la Teatrul de Păpuși Constanța; 1999-2004, consultant artistic al Teatrului „Ovidius” Constanța; 2001, director artistic al Teatrului „Ovidius” Constanța; 2004-2007, secretar literar la Teatrul Național Constanța; 2007-2012, secretar literar la Teatrul de Stat Constanța; 2012-2017, consultant artistic la Teatrul de Stat Constanța, 2018 (dec.)-2020, secretar literar la Teatrul pentru Copii și Tineret Constanța. Din anul 1980 este membru în echipa de organizare a Festivalului Internațional Săptămâna teatrelor de păpuși Constanța și a Festivalului Seri de teatru antic, redactor al revistei A treia mână a Festivalului, Director executiv al Festivalului Săptămâna teatrelor de păpuși. A susținut prelegeri la Universitatea „Ovidius”, Facultatea de Arte (2005-2006, 2011, 2012-2015). Lucrări publicate: Eugenia Tărășescu–Jianu, scenograf Aneta Forna-Christu, păpușarul cu suflet de copil; Agatha Nicolau, din dragoste; Metamorfoza unui vis; Thalia Ex Ponto, la cumpănă de milenii ; Leac pentru drac – povestiri teatrale (volum ilustrat de Horaţiu Mălăele); Prefaţa volumului Teatru de Cristina Tamaş ; Prefaţa volumului Teatru de Cristina Tamaş, ; Colaborator la Dicționarul Teatrului de Păpuşi, Marionete și Animaţie din România; Contribuţii ale teatrului constănţean la viaţa culturală dobrogeană, publicat în volumul Referate și comunicări de bibliologie; Cronici de teatru, articole pe teme de istorie și estetică teatrală, interviuri, portrete de creatori (actori, muzicieni) publicate/transmise în/la Revista „Teatrul azi”, Revista „Tomis”, TVR Cultural, TVR Internaţional, TVR Iași, Radio România Actualităţi, Radio România Cultural, Radio România Internaţional, Radio Vacanţa, Radio Constanţa, „Dobrogea Nouă”, „Cuget Liber”, „Litoral”, „Telegraf”, „România Liberă”, „Observator”, „Jurnal de Constanţa”, „Ziua de Constanţa”, TVR Iași, în caietele-program ale Teatrului de Comedie Bucureşti, Teatrului „Ovidius” Constanţa, Teatrului de Păpuşi Constanţa, Teatrului de Stat Constanța, Revista „Biblion”. Autoare a piesei Punguța cu doi bani, după I. Creangă, jucată la Teatrul de Păpuşi Constanţa și prezentată cu succes la Festivalul Internaţional „Licurici ’50”, Chişinău, Republica Moldova și la Festivalul Internaţional de la Alacati, Turcia, 1996. În perioada 1999–2013: realizator-colaborator al unei emisiuni culturale la Radio Constanţa, post teritorial al Radiodifuziunii Române; Membru al următoarelor Asociaţii profesionale: ATM (1978-1989), AICT, UNITER (1990); UNIMA (membră în Comitetul UNIMA România, 1994-1998). Premii, diplome, medalii: Premiul pentru cea mai bună opţiune repertorială, la Festivalul Teatrelor de Păpuşi, Marionete și Animaţie „Ion Creangă”, 1985; Diploma pentru Excelență în cultură, acordată de Radio România; Diploma de Excelență și Trofeu - Gala 10 Oameni de Valoare pentru Constanța, 2019; Premiu de Excelență și Trofeu 10 Oameni de Valoare pentru Constanta, 2019.
Viaţa Personală
Am navigat cu vînt bun la pupa deoarece am avut o familie care m-a înţeles şi m-a încurajat (tata a fost jurnalist şi scriitor, mama o mare iubitoare de artă). În teatru am avut colegi cu care am împărtăşit dragostea pentru teatru. Ca toţi colegii mei secretari literari am petrecut multe ore în teatru, dar nu am simţit oboseala fiindcă eram parte a unei ECHIPE.
Domnul Ion Parhon m-a numit în cartea sa „Pe repede înainte” - „un veritabil paznic de far, timp de 40 de ani, al drmaticului constănţean”. Am vegheat la păstrarea memoriei şi indentităţii culturale a spaţiului dintre Dunăre şi Mare. Am fost şi sunt un cronicar la curtele Măriei sale Teatrul, cu obligaţia profesională, morală, de a nu îngădui să se piardă nimic din avuţia artistică a acestuia.
A fost frumos să fiu secretar literar: profesia mea mi-a adus şi bucuria, privilegiul întâlnirii cu mari profesionişti şi totodată oameni de o aleasă alcătuire sufletească. Au fost multe astfel de întâlniri; poate, odată, într-o carte de amintiri, voi povesti despre ele. Acum îl voi aminti pe profesorul Ion Zamfirescu, regizoarea Margareta Niculescu, regizoarea Cătălina Buzoianu. Unii dintre ei m-au onorat cu prietenia lor: compozitorul Iosif Herţea, scenograful Eustaţiu Gregorian, regizoarea Kovacs Ildiko, Dorina Tănăsescu – artistă marionetist, compozitorul Dorin Liviu Zaharia. De la toţi am primit preţioase şi frumoase lecţii profesionale şi de viaţă.
Timp de 42 de ani viaţa mea s-a confundat cu cea a Teatrului dramatic şi Teatrului de Păpuşi din Constanţa fiindcă am ales TEATRUL ca mod de viaţă. Au fost şi furtuni prin care a trecut teatrul constănţean: autofinanţarea dintre 1984-1989, desfiinţarea, organizarea şi reorganizarea din anii 2004 şi 2007. Au fost momente dificile pentru teatrul nostru. Acum pot spune că le-am depăşit călăuzită de gândul că indiferent de vremuri să iubesc teatrul şi să-mi împlinesc cum pot mai bine profesia de secretar literar.
Costum de premieră
De obicei mă îmbrăcam cât mai comod: pot spune că aveam o ținută sport. Munca de secretar literar nu însemna numai o muncă de birou. Erau desele drumuri la bibliotecă, tipografie, urcam și coboram zilnic scările spre foaier, actori, avizier, scenă sau cabine. Mergeam la alte instituții de cultură cu care teatrul colabora, la redacțiile ziarelor, la Radio Vacanța (unicul pe atunci post de radio în Constanța și care avea sediul în mamaia) fiindcă… secretarul literar îndeplinea și atribuțiile unui PR dee astăzi. Erau apoi stagiunile estivale (care adunau trei luni pe an) cu deplasări în taberele de pe litoral. Însoțeam trupa Teatrului de Păpuși Constanța și moderam discuțiile actorilor cu copiii spectatori.
Alte fotografii
