
Mira Iosif
17 aprilie 2024
Anaid Tavitian
22 octombrie 2024Elisabeta
Pop
Bio
Elisabeta Pop (n. 04.10.1940, Lipova, jud. Arad). Studii: 1957-1962 - Facultatea de Filologie, Timişoara, secţia rusă-română. Activitate profesională - 1962-1965: profesoară la Şcoala generală Orţişoara, jud. Arad. 1965-2000 - referent literar şi secretar literar până la pensionare la Teatrul de Stat Oradea. Membră în A.T.M până în 1990, apoi membră în UNITER din 1990 şi A.I.C.T. (Asociaţia Internaţională a Oamenilor de Teatru) din anul 1996. Membră, din anul 2000, a Fundaţiei Academia Civică – Filiala Oradea. A colaborat la ziarele locale: Crişana, Noua Gazetă de Vest, Ţara Crişurilor, Caiete orădene, Jurnal bihorean și la revistele: Familia, Apostrof, Adevărul literar şi artistic, Scena, Teatrul, Teatrul azi. Între anii 2000-2004 a predat, ca profesor asociat, Istoria teatrului universal şi Teoria dramei la Facultatea de Arte (secţia Teatru) din cadrul Universităţii Oradea. A scris: Teatrul românesc la Oradea. Perspectivă monografică, Ed. Revista Familia, 2000 (coordonator şi autorul unor capitole), Istorii şi isterii teatrale, Ed. Nigredo, Arad, 2003, Teatrul din interior, teatrul din culise, Ed. Revista Familia, 2005, Teatrul - intrigă şi iubire, (Timpul ce mi-a rămas) vol I-II, 2017. Colaborare cu articolul „Actori români contemporani”, la vol. Das Rumänische theater nach 1989 – coordonat de Alina Mazilu şi Irina Wolf, Ed. Frank &Timme, Berlin, 2010. Traduceri din limba rusă - diverse piese din dramaturgia rusă şi bulgară, jucate în teatrele: Naţional Cluj, Teatrul Nottara, Teatrul Regina Maria Oradea, Teatrul Dramatic Constanţa, Teatrul Maria Filotti Brăila, Teatrul I.D.Sârbu Petroşani, Teatrul de Nord Satu-Mare, etc.: Teatru A.P. CEHOV, Ed. Minerva, București, 2008; Teatru A.P. CEHOV, vol.1 şi vol.2, cuprinzând piesele: Unchiul Vanea, Pescăruşul, Trei surori, Livada de vişini, Ivanov, Platonov şi piesele într-un act: Cântecul lebedei, Cerere în căsătorie, Nunta, Ursul, Tragedian fără voie, Noaptea de dinaintea judecăţii, Despre efectul dăunător al tutunului, Ed. Tracus Arte, București, 2014; A.P.Cehov - La drumul mare, piesă într-un act. Premii: 2006 - Diploma Pro Meritis din partea Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu, Oradea și Premiul pentru întreaga activitate în cadrul Galei UNITER; 2008 - Premiul G.M.Samarineanu din partea revistei Familia. În 2021 a coordonat realizarea volumul Ariel din spatele scenei, alături de Raluca Sas-Marinescu, volum ce reunește mărturiile a peste patruzeci de secretari literari din România.
Viaţa Personală
Întrebarea legată de relaţia dintre viaţa personală şi viaţa în teatru mă unge la inimă, cum se spune. Nimănui nu i-a trecut vreodată prin minte să întrebe așa ceva. Întrebări savante, adresate profesionistei, mă rog, ”lucrătoarei în domeniul...”, cum se mai numeau tovarășele care aveau slujbe la stat, da, legate, firește, de statutul de secretar litera, dar să coboare, vorba vine, cineva în intimitatea ta, în viața ta de toate zilele, ba...
Așa că, mă întorc cu mulți ani în urmă și mă minunez singură cum am făcut față dublelor, triplelor îndatoriri: ca secretar literar, ca soție, ca mamă... Azi sunt și bunică, am patru nepoți, așa că s-ar zice că am reușit, chiar dacă nu perfect.
Cu mențiunea că trebuie să ai și un pic de noroc. Eu l-am avut: un soț înțelegător și mereu alături, responsabil și educat, cititor pasionat, cu real respect pentru femei (a fost mijlociul între două surori!), pliindu-se atent după programul meu (e drept, nu mereu cu aceeași plăcere.. uneori era intrigat de câte ore se lucra peste program), el totuși cu program de fabrică, fix (ca inginer), doi băieți care nu mi-au făcut probleme... nici cu învățătura, nici cu comportarea . Când erau mici, grădinița era lângă teatru, eu îi duceam, cineva îi lua la ora prânzului și îi ducea acasă. Rar de tot îi luam la birou, cel mult o oră, dacă aveam ceva urgent de terminat. Flaviu, mai mare cu trei ani ca Mihnea, știa la 4 ani, toate capitalele lumii. Colegii se amuzau întrebându-l și încercând să-l încurce. Nu se lăsa intimidat, era sigur... Dacă nu aveam ceva urgent sau puteam „lucra de acasă”, ne duceam să mâncăm toți trei , iar eu, sigur, mă întorceam seara la spectacol. E drept că întotdeauna am avut directori, colegi și prieteni care cunoșteau perfect volumul de muncă, nu erau birocrați , nu se uitau la ceas, când plec, când vin, important era că știau că-mi fac treaba și aveau încredere în mine. De altfel de citit piese, sute de piese, traduceri recente sau „piese originale” (românul nu s-a născut doar poet, ci sigur și dramaturg) citeam seara, noaptea, acasă, or controlul lecturii era un test perfect. La birou nu prea apucam să citesc, rezolvam corespondența, răspundeam la solicitările ziarelor, ale posturilor de radio TV, mergeam cu juriile, de multe ori duminica, uneori în județ (la formațiile de teatru sătesc, școlar etc.), organizam întâlniri cu elevii în licee și școli generale, dar câte nu făceam... Era și moda ședințelor, de programare, de partid, de sindicat... De vizionări, ce să mai zic, interne, externe , bine că nu și internaționale... Aveam acasă, în acei ani, cât erau copiii mici, o femeie care mă ajuta la treburile casei , dar cel mai des venea mama mea. O mamă de vis și o bunică senzațională care nu le făcea toate plăcintele, prăjiturile, gogoșile, clătitele din lume, ci le spunea și zeci de poezii pe care le știa „din cap”. Verile, copiii mai mergeau în tabere, apoi tot la bunici la țară erau. Bunicul le croia din lemn săbii, puști, pistoale, arcuri și câte cele... Jocul prin via cu struguri era o mare bucurie, butucii erau ascunzători faine... Băieții o adorau , au avut parte de ea până după terminarea facultății.... Ca elevi la Liceul Emanoil Gojdu (erau obligați să se poarte impecabil: acolo a fost în anii 30 director unchiul bunicului, eminentul profesor Teodor Neș, acolo a învățat și bunicul și tatăl lor... Patru generații..
E drept că am introdus, cu tact, o oarecare disciplină. Știam fiecare cu ce puteam fi de folos familiei. Acum doi-trei ani, am dat prin pungile, cam prea multe, cu hârtii , de un plic mare plin cu bilețele. Ce-o fi, mi-am zis, dar nu m-am mirat, fiindcă aveam obiceiul să păstrez tot ce era scris... aruncam la coș doar după ce citeam fiecare hârtiuță.. de vină e așa zisa deformație profesională... Un document e un document...
Ce erau? Nici mai mult, nici mai puțin, decât „indicații prețioase”, sfaturi și uneori ordine ale mamei către fiii ei... Ce să mănânce, ce să cumpere, să -și facă lecțiile, ba și ce să citească. Volumele SHAKESPEARE erau la patul lor , controlam ce au citit, apoi trebuiau să-mi povestească.. Le-a prins bine. Odată, la Festivalul Național era și Flaviu, student la Politehnică, la București . După un spectacol cu o piesă de Shakespeare, spectacol la care era și Doina Modola cu studenții ei, s-a încins o dezbatere la care ea l-a invitat , fiindu-ne Doina bună prietenă, și pe Flaviu. Ce să vezi, zice Doina, viitorii artiști n-au citit piesa, doar inginerul Pop o știa..
Flaviu și Mihnea își spuneau uneori Flaviadze și Mahadze, după ce văzuseră vreun film georgian. Tânăra actriță Tania Filip, care debuta la Oradea într-un fermecător spectacol muzical MARRY POPPINS, era odată la noi acasă și s-a amuzat auzindu-i pe băieți cum se strigau. Acum câțiva ani, în hol la Teatrul Bulandra, m-a întrebat brusc, râzând , ce mai fac Flaviadze și Mahadze ; colegele prezente s-au mirat, cine-or fi ăia? Nou prilej de amintiri și de amuzament.
Dar să revin. De gătit, găteam mereu ceva simplu, nesofisticat, seara sau dimineața de la 7 la 8. Sau seara, după ce adormeau copiii. Soțul meu mă ajuta cu ce putea. El ieșea pe ușa casei dimineața la 6, 30. Nu mă trezea, își lua singur micul dejun și ujina, cum zic ardelenii. Știa că nu de puține ori citeam noaptea până după unu. Piesele - de recitit cele clasice, dar, mai ales cele contemporane, la care se adăugau zeci de texte (pe unele nici nu le-aș numi piese) trimise de „autori români”, mulți fără pic de talent, dar în stare să mă reclame la Minister pentru lipsă de atenție față de... autorii români.... Mă întorc...
De vreo două ori băieții ori s-au trezit cumva pe scenă. În spectacolul „Emigranții”, Sandu Colpacci i-a pus într-o fotografie cu Ana, garderobiera, pasămite ca fiind fotografia cu mama și copiii; era a unuia din cei doi emigranți. Destul de mare, înrămată, atârna pe zidul scorojit al beciului unde locuiau . Băieții se lăudau la colegi că uite, ăia doi, din poză, noi suntem. De atunci Ana mă întreba mereu: Ce mai fac copiii mei ?
Pe Mihnea, împreună cu Anca și Lioara Bradu, fetele... directorului (Mircea Bradu ), regizorul Ion Olteanu i-a distribuit în monumentalul său spectacol, OCCISIO GREGORII IN MOLDAVIA VODAE TRAGEDICE EXPRESSA. Primul text de teatru în limba română. O descoperire relativ recentă. Era anul 1978. Ținuți strâns de poala Horholinei (Anca Miere Chirilă, mămoasă cât încape!), cei trei copii ai ei, lângă un brăduț, încheiau spectacolul care, din motive lesne de înțeles, producea o impresie și o emoție cu totul excepționale. Aplauzele, chiar furtunoase din final, li s-or fi părând că le sunt adresate lor, îi vedeam că erau mereu plini de încântare, asta până când apăreau artiștii , unul mai bun ca altul (Dorel Urlățeanu, artist emerit, Nicolae Toma, Ion Mâinea, Simona Constantinescu, Eugen Țugulea, Anca Miere Chirilă, Ion Abrudan, Mircea Constantinescu, Ileana Iurciuc, Jean Săndulescu, Nicolae Barosan... Când a aflat că primesc și câțiva bănuți, ne întreba „Când am spectacol? Sau când ne dau ... salariul?”.
Ceea ce cred că ne-a salvat pe toți era umorul. Râsul. Povesteam mult, râdeam, ne întreceam care mai de care să fim spirituali... Nu reușeam desigur tot timpul, dar ne străduiam, așa se spune, nu ?
Casa noastră era deschisă, prieteni din oraș sau veniți din alte părți ne călcau pragul, fără rezerve și mofturi, deși aveam doar două camere într-un bloc nou nouț din cartierul Rogerius. Uneori ne întâlneam în oraș, la Maricica, arhicunoscută șefă de restaurant, mare iubitoare de teatru și de oamenii care-l slujeau... Când veneau la Oradea prieteni, nu dădeam petreceri, dar puneam ceva pe masă, un vin sau o pălincă, o slănină cu ceapă, orice, și stăteam de vorbă...
E drept că soțul meu, inginer chimist, dar cu serioase preocupări pentru alchimie și filosofie și bun cunoscător al istoriei orașului Oradea, se dovedea mai întotdeauna un companion plăcut... Nemaivorbind că a scris câteva cărți de filosofie și Alchimie, ba și un Dicționar de alchimie, ceea ce pe mulți dintre prieteni i-a interesat... așa că discuțiile porneau de la teatru, dar ajungeau și în zonele magice ale athanorului alchimic.
Cred că le-o fi prins bine și băieților Oricum știau multe despre teatru și continuă și azi să-i intereseze. Cu toate astea nici unul din ei nu a ales... teatrul, ci Politehnica... Totuși, cel mic, Mihnea, ajuns de tânăr inginer electronist la Lyon, a urmat, la îndemnul PreaSfințitului Iosif, Teologia ortodoxă - Saint Serge - la Paris și azi e și preot , duminicile și slujește în biserică.
Cei doi feciori ne-au făcut fericiți bunici. Flaviu cu soția lui Mihaela (economistă) au un băiat, Alex, student la Construcții, anul întâi. Mihnea cu soția lui Anca (juristă) au trei copii: Theodor, 18 ani, student, Victor, 15 ani, Anamaria, 10 ani, elevi.
Sunt o bunică modernă, comunic cu ei pe whatsapp, pe video, ne scriem etc. Mai sobru, bunicul preferă comunicarea directă...
Costum de premieră
Întrebarea asta cu „costumul de premieră”, are un haz nespus, cel puțin pentru mine. Da, e drept că am spus cândva că secretara literară care eram, cât roboteam în teatru, îmbrăcată decent, în nici un caz elegantă, dar nici chiar în salopetă (deși, dacă mă uit la o poză în care, de braț cu Constantin Noica, la Păltiniș, purtam o rochie salopetă, semn că se purtau atunci)... dar să revin, ba, ca să ajung la director, mai și urcam și coboram scările de zece ori pe zi, biroul nostru fiind în clădirea din fața teatrului (mă întreb dacă cele două birouri și magazia fuseseră închiriate de la Primărie?). Contabilitatea se afla și ea în clădirea vecină, a Filarmonicii. Deci, toți cei cu care aveam treabă mă numeau pe numele mic, Vetuța, (în sus, Vetuța în jos, dă-mi, spune-mi etc.), dar seara, la premieră, eram Doamna Pop, Elisabeta pentru spectatorii cu care nu eram și prietenă, pentru mulți însă tot Vetuța eram. Odată i-am spus, împreună cu colega mea Stanca Ponta, domnului Eugen Țugulea, care era director, să nu ne mai tot strige ca pe fetele-n casă, pe numele mic, că noi ne adresăm cu Dl. Țugulea. “Da spune-ți-mi și voi Eugen sau cum vreți, că nu mă supăr. Atunci, scurt, l-am... botezat Țugu. Și Țugu a rămas. Azi are 93 de ani și ne vedem în patru, cu Mia și cu Sandu, o dată pe lună la cafea, duminica la ora 10 fix. Ce de povești mai avem....
Dar iar am divagat.
La premieră, desiguuuur, încercam să pun pe mine o rochie bună, mărgele, brățărele, etc. Nu exageram. Și să-mi iau o poșețică mai cochetă, în locul genții mari, cam prea mari pentru silueta mea, dar în care încăpeau multe... Și, ca să vă amuzați, vă povestesc cum, la o premieră n-am mai ajuns acasă, așa că mi-a adus soțul meu o bluză neagră care mergea bine peste o fustă gri un pic mai lungă pe care o purtasem toată ziua. În pauza spectacolului am stat de vorbă cu o profesoară în vârstă, care nu voia să iasă în pauză în foaier. Când a bătut gongul am plecat repede la locul meu, lăsând poșeta pe scaunul din spatele ei. Fiind întuneric, nu m-am mai întors după ea, știind că o găsesc la final. Ce să vezi însă, la final dau fuga să-mi recuperez geanta, dar ia-o de unde nu-i. M-am dus la garderobă să întreb dacă a lăsat-o cineva. Nimic. Lumea ieșea din sală și geanta mea n-a mai apărut niciodată… A doua zi m-am dus la Poliție, mai ales pentru că aveam certificatul de naștere în original, necesar la Miliție pentru schimbarea buletinului. Am declarat ce conținea geanta. Lista era lungă. „Bani nu prea aveați”, mi-a spus. 20, 25 de lei... lei. Nelipsindu-i umorul, tovarășul milițian m-a întrebat: „Sunteți sigură că era o geantă, nu un geamantan ??”
Problema era gravă. Mi-au dat din orașul în care m-am născut (orășelul Lipova - Arad) un duplicat al certificatului de naștere, prevenindu-mă că, dacă-l pierd și pe acela, nu mai am nici o șansă să dovedesc că exist. Ce chestie, am zis… E complicat, mi-a spus, tare complicat, aveți mare grijă... Până acum am avut. Doar la deces o să mai fie poate nevoie de el…
După câteva luni m-au chemat la Miliție și mi-au înmânat carnetul de membru ATM (UNITERUL de azi). Nu era un jaf, era limpede. Securistul care m-a urmărit s-a ales cu o „pradă” bogată: agenda cu adrese, cu numere de telefon... Dar, zic și eu cam ca în filmul lui Kusturica, care se referea la pisică.... Da’ cu certificatul ce-ați avut??
Altă pățanie, mai puțin simpatică, dar tot legată de costumul, mă rog, de ținuta de la premieră…
Îl aveam oaspete la teatru pe IPS Bartolomeu Anania. Prezent, mai ales în calitatea Domniei Sale de scriitor, de dramaturg, cu numele Valeriu Anania. Era cred premiera unei piese de-ale lui Mircea Bradu (HOTARÂREA, în regia lui Alexandru Colpacci, (în aprilie 1977) și invitația era una de suflet... cum i-a și spus. Sandu (Pusi) Colpacci (ce mă enerva acest nume de cățel care nu i se potrivea de fel!) îi montase, ca student încă, la Studioul CASSANDRA al IATC, prin anii 1968, 69, piesa „Meșterul Manole”, (peste alți ani, în 1986 avea să mai semneze regia piesei MIORIȚA. Piese în versuri, poetice, frumoase, dar nu chiar simplu de pus în scenă. Se vede însă că foarte tânărul regizor le găsise... cheia. Asistență de regie i-a făcut actorul și bunul lui prieten, Mircea Constantinescu). S-au înțeles bine, autorul cu regizorul, au colaborat la versiunile scenice, s-au și împrietenit, în măsura în care, Sandu, un jemanfișist fără pereche, care lua peste picior și făcea haz cam de toate, se putea înțelege cu o înaltă față bisericească... De fapt, ca polonez catolic, Sandu avea probabil în el o sămânță de credință, dar nu era cool... să arate. Îl cucerise însă erudiția și umorul Prea Sfinției Sale… Despre glumele deșucheate pe teme așa zis tradiționale pe care le făceau, după cum ne povestea, el cu Toca (Al.Tocilescu), cel mai bun prieten al său, poate altă dată...
Colpacci debutase la Teatrul din Oradea în 1970, cu un spectacol bine făcut și pe bună dreptate, mult lăudat, un Brecht, DISPARIȚIA lui GALY GAY. Au urmat apoi, PLOȘNIȚA de Maiakovski, PESCĂRUȘUL de Cehov, SPRE STELE de L.Andreev, BALCONUL, ACEȘTI ÎNGERI TRIȘTI, ambele de D.R.Popescu, EMIGRANȚII de Mrozek, ASTĂ SEARĂ SE IMPROVIZEAZĂ de L. Pirandello... ș.a. Spectacole excepționale..
Deci: în seara cu pricina, în loja centrală, alături de distinsul oaspete, erau Mircea Bradu Sandu Colpacci, eu și Viorel Horj, inspectorul de la Comitetul de Cultură, dar în fapt prietenul nostru latinist, poetul inteligent și fermecător, în stare să-ți recite sute de poezii și chiar pagini întregi de proză. Un fenomen. A propos de „costumul de premieră”, (văd că divaghez permanent, ca toți bătrânii), eu eram îmbrăcată cu o fustă aproape lungă, de culoarea untului și o bluză neagră dintr-o dantelă dublă, foarte șic, ambele primite în dar de la soacra mea care, la rândul ei, le primise de la o mătușă din America. La un moment dat când m-am așezat, după pauză, am auzit un zgomot fin care putea părea un pârâit penibil. De fapt fusta se crăpase la spate, de sus până jos. Se pare că era foarte veche, nepurtată de mulți ani, uitată prin dulapul cu săculeți de levănțică al mult iubitei mele soacre, căreia i-am spus întotdeauna mama... Ce să fac? M-am ridicat, Viorel a observat că ceva nu e în regulă, i-am arătat, ca unui bun prieten fusta sfârtecată în perfectă linie dreaptă, dar el a început să râdă cu râsul lui inconfundabil, de copil mare. Era de râs și nu prea... Ceilalți erau atenți la spectacolul care trimitea spre sală unde peste unde de mare fior patriotic. Eu m-am ridicat în picioare, am întors discret fusta cu tăietura pe șoldul din dreapta și m-am așezat senină pe scaun. La banchet însă n-am mai ajuns, m-au scuzat colegii, motivând cumva plecarea mea precipitată... Așa că, din cauza... costumului buclucaș n-am putut să-l ascult pe Prea Sfinția Sa Bartolomeu Anania, care în seara aceea, am aflat, a vorbit numai în calitate de scriitor, dar poveștile sale au fost pline de farmec și umor. O ratare din cauza... costumului.
Alte fotografii
