Unde ne sunt regizoarele?
(1964-1992)
Curatoare: Cristina Modreanu

A fi sau a nu fi regizoare în România socialistă
Argument curatorial
Trecutul se schimbă în funcție de întrebările pe care ni le punem. Uitându-mă înapoi, la trecutul teatrului românesc, mă întreb de ce atunci când caut regizoarele tot ce văd este un deșert din care apare la orizont un singur nume, ca un pelerin ars de soare călare pe o cămilă – Cătălina Buzoianu. Unde sunt ”tovarășele ei de drum”, ca să folosesc o sintagmă populară în timpul regimului Ceaușescu, care le numea astfel pe femeile stând alături de bărbații care construiau socialismul? Ce a rămas în urmă în acel deșert și ce vom găsi sub dunele de nisip peste care suflă azi vântul uitării? Mă uit înapoi și mă întreb ce s-a întâmplat cu toate acele femei care au absolvit facultatea de regie de teatru și au sperat că asta înseamnă mai mult decât o diplomă, dar au sfârșit prin a nu avea o carieră, cel puțin nu una vizibilă, nefiind incluse în ceea ce generația mea a preluat drept „canonul teatral românesc”? Mă uit în urmă și nu pot să nu mă întreb „de ce?”. Cine a decis că ele nu merită să fie amintite? Cine a „rescris realitatea” și le-a lăsat afară, deoparte? Și cum poate fi remediată această eroare?
Expoziția de față propune câteva răspunsuri la aceste întrebări.
Ce veți găsi în expoziție?
O analiză cantitativă și calitativă a prezenței regizoarelor în volume de cronici din perioada 1965-1977.
Portrete de regizoare prea puțin cunoscute până acum, deși locul lor este fără îndoială în prim-planul istoriei teatrului românesc. (Magda Bordeianu, Gina Ionescu, Cristiana Nicolae)
O selecție de materiale foto, video și audio care ilustrează contribuția regizoarelor la viața teatrală din România socialistă.
Fotografiile care ilustrează argumentul: Nu sunt turnul Eiffel de Ecaterina Oproiu, regia Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 1966 (cu Rodica Tapalagă în prim plan).
1. Sistemul teatral patriarhal . Educația & Repartițiile.

Numărul de absolvente ale secției de regie - (re)înființate după o pauză de câțiva ani în 1964 - din cadrul Institutului de Teatru din București a fost în fiecare an mai mic decât cel al absolvenților de sex masculin. În 1968 (prima promoție de după reînființarea secției) doar 2 din 8 absolvenți erau de sex feminin (Raluca Iorga și Anca Ovanez), în 1969 a fost un an mai bun, în care 4 din 6 absolvenți erau de sex feminin (și toate au reușit să practice meseria pentru care se pregătiseră: Magda Bordeianu, Gina Ionescu, Nicoleta Toia și Olimpia Varodi Arghir), în 1970 însă, doar 1 din 11 absolvenți era o femeie, care a avut însă o carieră mai importantă decât toți cei 10 colegi de sex masculin la un loc. Numele ei era Ecaterina Cătălina Buzoianu1 devenită în curând și profesoară la clasele de regie2. În anii 70 raportul rămâne în defavoarea absolventelor de sex feminin, în medie 1 din 5 (promoțiile de regizori aveau în medie 5 absolvenți anual3). Din păcate, mai puține absolvente decât absolvenți de dregie reușesc să creeze spectacole după absolvire și toate au au parte de o atenție redusă din partea criticii de specialitate.
Statul socialist asigura absolvenților un loc de muncă după finalizarea studiilor, însă acestea erau indicate prin repartiții obligatorii, în funcție de nota obținută la absolvire, primii ani de muncă fiind obligatoriu să fie prestați acolo unde erai trimis de stat. În domeniul teatrului, fenomenul a avut și aspecte pozitive, grație repartiției unor întregi promoții în teatre nou înființate din toată țara s-au închegat și structurat echipe de creație și au rezultat spectacole remarcabile. Pentru regizori nu existau repartiții ca pentru actori, așa încât, după despărțirea de echipele create în școală, găsirea unor echipe cu care să lucrezi nu era deloc ușoară. Pe fondul unei lipse de încredere pentru tinerii absolvenți, mult mai mare în cazul femeilor, cele mai multe regizoarea reușeau să lucreze mai puțin în teatre dramatice și mai mult în teatrele pentru copii și tineri, la Radiodifuziune sau, începând din 1956 la nou înființata Televiziune publică, ambele instituții fiind producătoare de spectacole de teatru.
2. Criticii. Reflectarea critică a creației regizoarelor.

Volumele de cronici teatrale acoperind perioada 1965-1977, procentul de articole dedicate spectacolelor create de femei regizor este de sub 18%1.
Dincolo de aspectul cantitativ, analiza spectacologică reflectată în aceste cronici incluse în volume avansează o stereotipizare a receptării critice a intervenției regizorale și marginalizează explicit calitățile tipic feminine ale montărilor din această perioadă (le consemnează, dar le minimalizează sau chiar le desconsideră). În lipsa unor înregistrări ale spectacolelor respective, doar consemnările criticilor de teatru constituie baza refacerii traseului regizoral feminin de dinainte de 1989, în special în deceniile 60 și 70, iar numărul mic de cronici existente despre spectacolele regizoarelor din această perioadă se vede din perspectiva de azi ca o formă de discriminare implicită, o alta fiind analizarea creațiilor lor printr-o grilă masculinizată, cu sau fără intenție.
În ciuda discursului public oficial în care femeile erau constant declarate „egale cu bărbații”, în lumea teatrului exista un blocaj cu privire la promovarea acestora, dar și unul al receptării critice. Cronicile apăreau mai întâi în periodicele culturale ale vremii, care erau toate conduse de bărbați, iar unele dintre ele erau mai apoi publicate în volum.
Ca să înțeleg mai bine cum erau selectate spectacolele despre care se scria și de ce atât de puține dintre producțiile despre criticii scriau în epocă erau semnate de femei, i-am pus câteva întrebări criticei de teatru Ana Maria-Narti2, activă în acea perioadă. Din răspunsurile ei reiese că în redacție femeile erau tratate egal cu bărbații din punct de vedere profesional, dar și că redactorii erau trimiși de conducerea revistelor să vadă anumite spectacole. „La revista Teatrul ne bucuram de o relativă libertate, trăiam în anii 60 un fel de armistițiu politic câtă vreme Ceaușescu se lăsa convins de Dubcek. De fapt, revista era în întregime condusă de femei: împreună cu Ileana Popovici, Mira Iosif, Valeria Ducea ne împărțeam subiectele viitoarelor numere. Șefii erau bărbați, Șelmaru și Tornea - dar ei erau foarte încântați dacă noi, doamnele din redacție, ne conduceam singure.”3
Narti, care a colaborat cu săptămânalul Contemporanul și lunarul Teatrul în perioada 1958-1970 nu-și amintește exact cum se făcea „repartizarea cronicilor”, dar e de presupus că această decizie cu privire la care erau spectacolele demne de a fi văzute și consemnate în cronici era luată în principal de către conducătorii revistelor. Cronicara presupune că o explicație pentru numărul mic de regizoare remarcate stă chiar în organizarea internă a teatrelor în timpul comunismului: „De ce absolventele claselor de regie nu se bucurau în teatre de relativa libertate și de dreptul de a se conduce singure, de ce nu aveau privilegiile noastre din presă? Cred că explicația poate fi găsită în rutinele teatrelor. În viața teatrală de la noi și de pretutindeni, regizorii erau bărbați. Fenomene ca Arianne Mnouchkine sunt rare excepții în anii 60. Îmi închipui că cei mai mulți directori de teatru acționau conform rutinei - o forță majoră destructivă în teatru – când hotărau planurile de muncă ale stagiunilor. Nici măcar nu le trecea prin minte să pună la conducerea unui spectacol o femeie-regizor. Asemenea automatisme sunt greu de analizat deoarece purtătorii lor nu înțeleg cum și de ce acționează într-un anumit fel.”4
Un aspect important era și dinamica de putere dintre femeile și bărbații care lucrau în redacțiile culturale ale vremii. Dacă profesional se pare că exista un respect reciproc, o altă dimensiune a vieții de redacție era chiar ”condiția femeii” ca obiect erotic, care de cele mai multe ori devenea un obstacol în calea afirmării profesionale. Când nu ești luată în serios pentru valoarea ta profesională și umană, ci ești văzută mai degrabă ca un accesoriu necesar, mai ales că trebuie respectate directivele de partid care prevăd ca femeile să aibă un „loc la masa presei”, e mai greu să-ți demonstrezi valoarea profesională. Același lucru era valabil și pentru celelalte meserii din teatru.
Ana Maria Narti își amintește: „Daca scriu despre poziția femeii în lumea scenei scriu mai ales despre atitudinea de superioritate automată a multor bărbați din profesiunile teatrale. Cred că nici nu își dădeau seama că ne priveau pe noi - femeile din teatru - ca obiecte inferioare ale sferei erotice. Profesional, eram de multe ori acceptate colegial și fără prejudecăți; dar în același timp ne vedeau ca pradă a poftelor și ca obiect al glumelor cu dublu înțeles.”5
3. Pledoarie pentru reechilibrarea canonului teatral

Analizând din punct de vedere calitativ percepția criticilor care au scris despre sepctacole semnate de femei în perioada 1965-1977 am sintetizat tipurile de obiecții și tipurile de laude care se regăsesc în cronicile din cele trei volume la adresa spectacolelor create de femei. Reies câte două categorii din fiecare: la obiecții regăsim „caracterul popular” al spectacolului (joc colectiv, implicarea publicului, accentuarea dimensiunii comice, transformarea în musical) și „intervenția asupra textului” (licențele de traducere, transformarea versurilor în proză sau invers, colajul de texte, tăierea textului, rescrierea). La capitolul laude, găsim caracteristici masculine: „spectacol viril” (respectiv bine articulat dramatic, solid, cu scene de violență) și „coerență, ritm, structură” (ținută unitară, fără schimbări de ritm, fără surprize, altfel spus rigiditate și inflexibilitate). Sublinierile îmi aparțin.
Pentru cine studiază azi fenomenul teatral și reflectarea critică a acestuia e clar că obiecțiile de atunci ar fi laudele de astăzi, fiindcă atât „caracterul popular” și elementele care îl compun, cât și variatele intervenții asupra textului sunt cât se poate de binevenite și constituie mărci ale originalității regizorale, asigurând succesul de critică și de public. Concluzia care se impune este că regizoarele criticate în anii 60-70 pentru aceste caracteristici ale spectacolelor lor erau, de fapt, în avangarda dezvoltării teatrului românesc, cu care criticii nu țineau pasul.
Acestea fiind spuse, e limpede că aceste cronici trebuie supuse ele însele unei analize critice din perspectiva contemporană, fiindcă prejudecățile de care suferă, perspectiva misogină a unora dintre autori, cu alte cuvinte grila normativă rigidă aplicată acestor spectacole ne apare astăzi profund deformatoare. Aceste cronici au rescris realitatea scenei din timpul lor, prin omiterea unor creații care meritau consemnate, prin aplicarea unor filtre valorice profund afectate de o gândire stereotipizată. Ele (cronicile) sunt un instrument de privit înapoi în timp, un ochean întors, dar a cărui lentilă este blurată de mentalitățile epocii, de aceea cercetătorul de azi are datoria de a citi (și) printre rânduri, reconstituind întregul tablou din care fragmentele de imagine se desprind. Dacă aceste scrieri au stat cândva la baza formării „canonului teatral românesc”, atunci e cu atât mai evident că acest canon are nevoie de deconstruire și reformulare.
Pentru că, dincolo de cămila care se vede la orizont, e interesant ce aduce și furtuna de nisip care dezvelește dunele.
Note de subsol
-
Vezi portretul Cătălinei Buzoianu în Dicționarul Multimedia al Teatrului Românesc: www.dmtr.ro
-
Informații provenind din volumul Casandra, partea I (1957-1982), editura UNATC Press
- 1968 - 9, 1969 - 6, 1970 - 11, 1971 - 3, regie-teatru doi ani 1970 - 1972 - 3, regie anul V 1972 - 3, regie anul IV 1973 - 4, regie anul IV - 4, regie anul V - 4, 1976 - 6, 1977 - 5, 1978-79 - 5, 1980 - 6, 1981 - 4, 1982 - 4.
-
Analiza se bazează pe trei volume de cronici, unul semnat de o femeie (Mira Iosif, Teatrul nostru cel de toate zilele, ed. Meridiane, 1977), celelalte două de bărbați (Andrei Strihan, Contururi scenice, ed. Meridiane, 1975 și Radu Popescu, Cronici dramatice, ed. Meridiane 1974) care includ un total de 198 de articole despre spectacole din întreaga țară, apărute în diferite periodice culturale între 1965-1977, înainte de a fi incluse în volum.
-
Vezi portretul Anei-Maria Narti în Dicționarul Multimedia al Teatrului Românesc: www.dmtr.ro
-
Mesaj online de la Ana Maria Narti, 1 noiembrie 2022
- Ibidem
-
Mesaj online de la Ana Maria Narti, 1 noiembrie 2022